سفارش تبلیغ
صبا ویژن

faakhte

نظر

انتخاب 

نژادهای تخم گذار از لحاظ ظاهری، مرغ تخم گذار، سرحال، قوی پر تحرک و فراوان پرخور است . به تدریج که اندازه تخم گذاری دوچندان می‌شود، رنگدانه‌های بدن، رو به کاهش میگذارد . جوجه‌های نژاد تخم گذار از 4 تا 6 ماهگی به تخم میایند . به علاوه، جوجه خروس های این نژاد نیز زودتر به بازار مصرف می رسند . حدود 18 تا 20 مرغ مستقر تخم گذار، می تواند برای یک خانوار 6 نفری، دست ناچیز یک تخم مرغ به ازای هر نفر در روز ساخت کند . 

برای 

آغاز عمل نگهداری و رویش مرغ، شیوه های متفاوتی وجود دارد: 1- 

استفاده از مرغ ساکن تخم گذار 2- 

استفاده از تخم مرغ نطفه دار برای جوجه کشی 3- 

خرید جوجه یکروزه ساکن مطلوب از مرکزها تایید شده 4- خرید جوجه 1 تا 2 ماهه و پرورش آن‌ها (این روش، هر چند از راه و روش های گذشته مقداری گران خیس است، البته مطمئن خیس میباشد و برای توشه نخستین توصیه می‌شود( . 

رشد 

جوجه مستقر یکروزه 

جوجه‌های یکروزه می بایست تا چند هفته اولیه در محلی گرم، حفظ شوند . این محل معمولاً مشتمل بر یک منشاء ایجاد کننده گرما و یک سرپناه میباشد که دمای حتمی را برای رویش جوجه‌ها تأمین و محافظت می نماید . منشا ساخت کننده گرما ممکن می‌باشد برقی، گازسوز یا این که نفتی باشد . 

بطور کلی در مورد محل حفظ جوجه‌ها، با اعتنا به بخش ها گوناگون جغرافیایی، باید 4 عامل؛ عایق بندی، تهویه، منبع گرم کننده و منبع خنک کننده زمینه اعتنا قرار گیرد . 

دمای محل نگهداری جوجه‌های یکروزه در آغاز باید حدود32 تا 35 مرتبه سانتی گراد باشد، با رویش و پردرآوردن، به تدریج نیاز آنان به دمای محیط کاهش می یابد و بایستی ناچیز قلیل دما را کاهش داد، تا در 9-7 هفتگی به حدود 22 سکو رسد . 

برای رسیدن به رشد مطلوب، دسترسی به خوراک در ساعات اولیه ورود جوجه‌ها اهمیت دارد . ماه نخستین (به ویژه هفته اول)، مقطع مهم در معاش جوجه‌ها محسوب می‌گردد . در روز اول تولد، 12 تا 24 ساعت نباید دان در اختیار جوجه قرار داد، زیرا باقی‌مانده زرده در بدن جوجه‌ها، برای تغذیه آنان کافی می باشد . سپس از آن هم در رخ امکان، 12تا 14 ساعت از آرد ذرت به تنهایی استعمال شود . آنگاه می بضاعت و توان از غلات یا غذا های دیگر به صورت آردی (کوبیده شده) استعمال کرد . پیشنهاد می‌گردد به هیچ وجه از آرد گندم در هفته اولیه زندگی جوجه‌ها در جیره غذایی آن‌ها به کارگیری نشود . 

خوبتر است تا حد قابلیت و امکان برای حاذق و آماده شدن جوجه‌ها برای مراحل بعدی رشد، در2 هفته نخستین از دان مخصوص جوجه‌ها با سن پایین که توسط شرکت های دارای اعتبار ارایه میشود و دربردارنده تکمیل کننده ها و ویتامین های اضطراری است، استعمال کرد . نباید از دانه ی کامل برای جوجه‌ها در هفته نخستین استفاده کرد . به علاوه بایستی دقت کرد که در لانه و مسیر جنبش جوجه‌ها دانه تندرست ریخته نشده باشد . 

حساس ترین نقص‌ مرغداری ساکن درکشور ما، زیاد بودن تعداد تلفات جوجه‌هاست که با انجام برخی اقدامات، می بضاعت تلفات را کاهش اعطا کرد . 

دستگاه جوجه کشی

از 

دست اندرکاران حساس تلفات جوجه‌ها می توان به موارد پایین اشاره کرد: _ بیماری‌ها، مراجعه نکردن به موقع به دامپزشکی و نزدن واکسن لازم، سبب ساز مرگ و میر جوجه‌ها میشود . 

_ مراقبت نکردن به موقع و مناسب، از پاراگراف عدم تهیه و تنظیم دان خوری وآب خوری متناسب با تعداد و سن جوجه‌ها، می تواند موجب بروزآسیب های فیزیکی به آن ها شود . 

_ مهیا نبودن موقعیت بهداشتی جایگاه، تغذیه و آب آشامیدنی . 

رشد 

نیمچه بومی در موضوع رویش نیمچه ، می توان جوجه‌های 6 تا 8 هفته را از مرکز ها قضیه تأیید خریداری کرد . محافظت این دسته گله پرورشی، آسوده تر بوده و در مقایسه با رشد جوجه یکروزه، زودتر به ساخت کالا موضوع حیث (تخم مرغ) دست پیدا می فرمائید . بطور معمول پولت ها در سن20 تا 24 هفتگی شروع به تخم گذاری می کنند . 

حتماً پیش از توصیه و خرید جوجه، محل موضوع حیث برای محافظت آن ها باید آماده شود . 

محل قضیه نظر از لحاظ حضور حشرات، جوندگان، خزندگان و جانوران موذی آنالیز و کنترل گردد . 

برای هر 10 جوجه، حدود یک متر مربع اضطراری هست . برای پولت ها (بعد از سن 8 هفتگی) حدود دو برابر این مقدار، دور و اطراف زمینه نیاز می‌باشد (یعنی به ازای هر 10 مرغ، حدود 2 متر) . 

دست کم دوبار در هفته لانه مرغ ها و امکانات آن (آب خوری، دان خوری و…) منزه شوند .