سفارش تبلیغ
صبا ویژن

faakhte

نظر

 

اطلاعات جـامع رویش کبک

کبک و هدف از پرورش آن

گذشته از هر چیز بهتر است برای پرورش کبک هدف مشخصی در نظر گرفته شود. دعوت می کنم سه هدف مهم که در ذیل به آن اشاره شده، برای این امر در لحاظ بگیرید.

رشد کبکی که ساخت مثل می‌نماید، تولید جوجه یک روزه و رویش کبک های نیمچه گوشتی کبک داران، جوجه های یک روزه را با گزینش جنسیت شان، به نسبت سه کبک ماده با یک کبک نر که 5 الی 6 ماهه و تا حدودی نیمچه گوشتی ( نیمچه تخمگذار ) هستند و نیز کبک هایی که ایجاد مثل می کنند را برای فروش به بازار عرضه میکنند.

 

 

دستگاه جوجه کشی

برای تحقق هدف تولید جوجه یک روزه، بایستی گله مادر را پرورش داد. کبک های مادر وقتی به سن بلوغ می رسند آغاز به جفت گیری کرده و تخم می گذارند. روزی سه بار تخم ها را می بایست جمع آوری کرد و پس از ضد عفونی کردن منتظر ورود به دستگاه جوجه کشی در جایی اختصاصی حفظ کرد. بعداز گذشت 24 روز جوجه ها در دستگاه جوجه کشی سر از تخم بیرون می‌آورند و می قدرت آنها‌را به عنوان جوجه یک روزه به اشخاصی که در فعالیت رشد کبک میباشند، فروخت. پرورش دهندگان هم به‌دنبال هدف سوم خود که مراقبت جوجه های یک روزه تا بلوغ فیزیکی 12 تا 14 هفته می‌رسانند و کبک های پروار را به کشتارگاه ها می فرستند.

 

ویژگی های کبک

وزن این پرنده در حالت پرورشی معمولا فی مابین 400 تا 600 گرم است و در موقعیت طبیعی کبک نر بالغ 510 تا 800 گرم و کبک ماده از 450 تا 680 گرم تغییر میکند. اندازه تقریبی آن‌ها 31 تا 35 سانتی متر می‌باشد که معمولا مال نر بزرگتر است اما مخلوط رنگ پرهایشان در قسمت بالای بدن به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری و زیر شکم شان رنگ زرد می باشد. یک خط سیاه از قسمت جلوی سرشان شروع می شود و از کنار چشم ها و گردن رد شده و در قسمت بالای سینه با جدا کردن راز و سینه تمام می شود.

 

پهلوی کبک به رنگ سیاه و پاد شاه بلوطی متمایل به سفید است و رنگ پاد شاه بلوطی پرهای انتهای بال های میباشد. کنار پلک ها، ساق و پا و منقار کبک ساکن ایرانی صورتی رنگ یا قرمز رنگ سیر می‌باشد.در قوزک پای کبک نر، معمولا چیزی شبیه به یک سیخک کوچک مشاهده می شود که این مشخصه آن را از کالا ماده، متمایز می‌نماید. رنگ کبک هایی هم که به سن بلوغ نرسیده اند، خاکستری و قهوه ای می باشد. دیدنی هست بدانید که در طبیعت رنگشان با توجه به وضعیت جغرافی که در آن زندگی می کنند، با اندک تغییراتی مواجه میشود.

 

زیستگاه کبک

کبک ها دوست دارند در دره ها و جاهای طاقت فرسا و ناهموار و در مناطق کوهستانی زندگی کنند.می توان 4 تا 5 پرنده را با مشاهده کرد اما در فصل‌پاییز درگروه هایی 50 تایی هم دیده می‌شوند. در موقعیت طبیعی این پرنده ازحشرات و علف ها و نیز از گیاهان و دانه های آنان تغذیه می نمایند که معمولا با نوک زدن ممکن است مقداری سنگ ریزه هم ببلعد. ساختن آشیانه شان بر حسب ارتفاعات بخشها جغرافی قابل تغییر می‌باشد البته در حالت معمولی از اردیبهشت تا تیرماه و گاهاً تا میانه فصل تابستان به تاخیر می افتد. کبک ها آشیانه معمولی خود را روی زمین و در ذیل یک درختچه و یا صخره می سازند. آن ها در حین صبح و بعد از ظهر روی زمین می چرند.

 

 

 

جالب می‌باشد بدانید که این پرنده ها کوچ نمی‌کنند و در فصل های سرد و گرم فقط حوزه‌ ارتفاعی محل سکونت خود را تغییر تحول می‌دهند. شب هنگام لابه لای بوته ها و درون صخره ها می روند و کبک های نر به صورت مداوم از قلمروشان نگهداری می کنند. کبک ها در حالت های بخصوص از صداهای خاص به کار گیری می کنند ؛ مثلا به هنگام جفتگیری، صدای جنسی بکار میبرند و وقتی احساس خطر می‌کنند از صدهای هشداری یا جنگی استفاده می کنند و با اعتنا به میزان خطر ممکن است سریع به سوی حواشی بالای کوهستان بدوند و یا در سراشیبی ها و مسیرهای کوتاه پرواز کنند. کبک یک پرنده پر همهمه و اجتماعی می‌باشد.

 

مقام پرورش کبک

منزلت اصطلاحی می‌باشد که به محل رشد کبک می گویند و این منزلت نسبت به گونه رویش کبک متغیر می‌باشد یعنی جایگاه پرورش کبک تخم گذار و کبک گوشتی و سوله هایی که مجهز به قفس هستند، هرکدام از دیگری متمایزند که به شرح کوتاه و مختصری از هرمورد خواهیم پرداخت.

 

گذشته از هر چیز به نکات خاصی اشاره می کنیم:

 

کبک ها جزو پرندگانی می باشند که خود را با هر شرایطی وفق می دهند ولی لازم میباشد که دست کم ترین امکانات را برای انها مهیا کرد.

بهتر می‌باشد پیشین از شروع فعالیت رویش کبک قوانین نظام دامپروری مرزوبوم را که وضعیت و فاصله های سوله های رویش ماکیان را مشخص و معلوم کرده و نیز حدود تعین شده آنها را رعایت کنیم.

به این صورت که پیشین از تهیه زمین برای درست کردن مزرعه کبک به قسمت صدور پروانه معاونت امور دام باید از سازمان جهاد کشاورزی استان مربوطه مراجعه کرده و به کارشناسان مربوطه در رابطه با محل زمین مورد نظر رای زنی کرد تا با موافقت آن ها و با دقت به قوانین نظام دامپروری مرز و بوم، پروانه تاسیس گرفت. فراموش نکنید که ادارات محیط زیست، دامپزشکی، امور اراضی و… می بایست در زمینه‌ی بلامانع بودن محل اعلام شده از طرف شما اعلام لحاظ خواهند کرد.