سفارش تبلیغ
صبا ویژن

faakhte

نظر

 

مقدمه:در قضیه رشد جوجه گوشتی،کتاب‌ها و رسالات زیادی نوشته گردیده میباشد البته هنوز جای نوشته‌ای که نیز جامع باشد و تمام روند رشد را در برگیرد و هم ساده باشد تا بتواند رابطه مؤثری با جامعة مرغدار برقرار سازد و هم متکی بر نکات عملی و اثر گذار باشد، خالی می باشد . این نوشته کوششی است در جهت لبریز کردن این خلأ .هدف، آموزش عملی نکات موثر و خودداری از تفصیل در نکات نظری و تئوریک و ارائه مطالب به شیوه‌ای قدم به گام از جوجه یک روزه تا مرغ قابل فروش می‌باشد . ضمناً عملکرد گردیده هست که مطالب با لحن آمرانه و دستوری القا نشود بلکه به عوارض مؤید آن نیز پرداخته شود تا در ذهن مرغدار، اهمیت و ضرورت هر دستورالعمل روشن گردد و در سود تمایل بیشتری برای اهتمام و جدیت در عملی کردن آن ها در وی تولید شود . 

 

نکته دیگر آن که مطالب مندرج در این کتابچه عمدتاً بر تجارب فردی 15 ساله نگارنده متکی است که بعضاً نیز کاملاً شخصی می باشد و در نوشته های سایر افراد نیامده میباشد . 

 

 

جایگاه: 

 

از آن جا که مشاجره حساس ما به رشد مربوط می‌شود، فرض بر این می باشد که ساختمان مرغداری از حداقل استانداردهای اضطراری برخوردار می باشد و چون این استانداردها معمولاً راهبرد های مراجع مجوز دهنده، لحاظ گردیده است از یاد آوری تفصیلی در این باره صرف لحاظ میکنیم . 

نکاتی از این قبیل که: 

- جهت ساختمان شرقی غربی باشد . 

 

- محل هواکش ها به گونه‌ای باشد که جریان شدید باد منجر اختلال در همت آن‌ها نشود . 

 

- مسافت مناسب (حدود 5 / 1 کیلومتر) از سایر واحدهای رشد طیور مد لحاظ باشد . 

 

- ترجیح بر این می‌باشد که گنجایش سالن‌ها به رخ واحدهای 5000 قطعه‌ای در نظر گرفته شود . چرا که یکنواختی جریان هوا در این سالن‌ها بخش اعظم امکان پذیر هست و اختلاف جریان هوا و رطوبت و حرارت در نقاط مختلف سالن را به حداقل می رساند . در سالن‌های طولانی یکنواخت کردن این دست اندرکاران مشکل‌تر و دور از دسترس‌تر می‌باشد . 

 

 

حفاظت 

زیستی: 

حفاظت زیستی (یا Biosequrity ) در منابع نو بخش اعظم از مدام قضیه تأکید قرار گرفته می‌باشد . 

این حفاظت دربرگیرنده مجموعه‌ اعمال مانع در پیش‌رو نفوذ آلودگی‌ها به محیط مرغداری میباشد که دارای اهمیت ترین این استراتژی‌ها عبارتند از: 

- حصارکشی و محوطه سازی برای ممانعت از ورود افراد غیر مسئول و جانوران اهلی و وحشی . 

 

- کنترل ترددها در ورودی مزرعه با برقراری پست نگهبانی یا دست کم با مانع ها فیزیکی بازدارنده (نظیر درب، زنجیر و . . .) 

 

- فضای سبز باید دستکم 15 متر از دیوارهای محل رویش فاصله داشته باشد . توضیح آن که این فضاها با جذب نور و حرارت، ممکن است تعادل حرارتی تالار را دچار خلل سازند . 

 

- استفده از ضد عفونی‌های مناسب در ورودی مزرعه و ورودی‌های سالن . این ضد عفونی‌ها باید طبق برنامه معین هر از یکسری گهگاه بده بستان شوند تا راه بر مقاومت‌های میکربی احتمالی بسته شود . 

 

- افرادی که به هر عاملی می خواهند وارد سالن‌ها شوند بایستی جامه و کفش مخصوص داخل محوطه را بپوشند و در صورت امکان دوش هم بگیرند . 

 

- برای در اختیار گرفتن بی نقص بر تعویض جامه و کفش، تلاش نمایید رنگ لباس‌ها و کفش‌ها در قسمت‌های متفاوت مرغداری (از قبیل سالن‌ها- محوطه و ورودی‌ها) از یکدیگر متمایز باشد تا قابلیت و امکان خطا و غلط به دستکم برسد . 

 

- از حفظ طیور مستقر در محوطه و اطراف مرغداری جداً پرهیز فرمایید . این طیور چون واکسن‌های حتمی را دریافت نکرده‌اند خطر مهمی در انتقال بیماری‌ها - به خصوص گونه های ویروسی و خطرناک مانند نیوکاسل و آنفلوانزا - به شمار میروند . به علاوه زیرا سن این طیور فراتر از گله است ، مدام می توانند ناقل برهان بیماری باشند، فارغ از آن که خویش بدان در گیر شوند . به عبارت دیگر این نوع طیور معمولاً به استدلال سازش تدریجی با محیط، می توانند حمل کننده و ناقل عامل ها بیماری‌های مختلفی باشند که خود از رمز گذرانده‌اند یا با آن تطبیق یافته‌اند . 

 

- طعمه گذاری برای جانوران موذی و بخصوص موش که نقش به سزا در انتقال بیماری هایی چون سالمونلا دارد، می بایست حتماً مد حیث قرار گیرد . استعمال از چسب‌های منحصربه‌فرد به دام انداختن موش در محل رفت وآمد آنان معمولاً با برد همپا است . 

 

 

فراهم 

سازی سالن‌‌ها: 

- همه تجهیزات سالن (دانخوری ها و آبخوری ها و لوله ها) از سالن بیرون گردند . 

 

- کودهای عصر قبل کاملاً تخلیه شود . 

 

- با به کار گیری از حشره کش‌های مناسب، مبادرت به از دربین بردن حشره ها و بندپایان مختلف (مگس- سوسک و . . .) گردد . 

 

- تالار با آب فشار توانا و حتی الامکان گرم که دربردارنده مواد شوینده (نه ضد عفونی کننده) باشد کاملاً شسته شود . توضیح آن که مواد شوینده یا این که اصطلاحاً دترجنت detergent ضدعفونی کننده نیستند اما لکه‌بر و منزه کننده هست مانند اشکال پودر لباس شویی اما ضدعفونی کننده‌ها هر چندین به خیر و خوبی شوینده‌ها لکه‌ها را منزه نمیکنند ولی میکرب‌کش هستند . به هر درحال حاضر سالن اول بایستی با مواد شوینده شستشو شود تا بعد نوبت ضد عفونی رسد . نکته حساس دیگر آن که شستشوی تالار بایستی از سقف به کف باشد تا در آخر عمل پساب های آلود‌ه از کل سالن تخلیه گردند . لکه‌های مقاوم را با برس زدن برطرف نمائید . نوبت به ضدعفونی شیمیایی تالار می رسد . اسپری کردن "فرمالین" 40% (به نسبت 1 لیتر فرمالین به 9 لیتر آب) یا این که شستشو با "بنز الکو نیوم" به نسبت 1 به صد و یا این که سایر موادی که راهبرد نحوة مصرفشان در پیوست شماره 1 آمده است، کار ضد عفونی شیمیایی سالن را بی نقص می‌کند، تلاش شود در هر فصل جوجه ریزی نوع ضد عفونی عوض شود تا مقاومت میکربی ایجاد نشود . 

 

- دانخوری ها و آب خوری‌ها و شلنگ های آن ها را مقدمه در حوضچه های آب دربردارنده مواد شوینده غوطه‌ور سازید و پس از شستشو و برس زدن، به برهه زمانی 2 ساعت نیز در حوضچه های حاوی مواد ضد عفونی کننده غوطه‌ور سازید و پس از آن با آب عادی شستشو دهید تا خشک و فراهم استفاده گردند . 

 

- اما رسوب زدایی شلنگ های آب خوری که دارای رسوبات دارویی و مواد معدنی می‌باشند هم با اهمیت می‌باشد . برای این عمل از سرکه یا اسید استیک به اندازه دو در هزار به کار گیری کنید . غوطه‌ور کردن شلنگ ها در سرکه خالص و بعد از آن شستشوی آن ها با آب دربردارنده سرکه دو در هزار، می‌تواند خیالمان را از برطرف شدن رسوب های قضیه لحاظ سهل وآسان نماید . در برهه زمانی حضور گله نیز رسوب زدایی شلنگ ها با دز کمتر (1- 5 / . در هزار) انجام پذیراست . 

 

- برای ضد عفونی تانکر آب و لوله کشی‌ ها از کلر با دز سه در هزار استفاده نمائید . 

 

- نوبت به شعله دادن تالار به خصوص در ترک ها و درزهایی می‌رسد که احیاناً ضدعفونی شیمیایی به آن‌ها نفوذ نکرده هست . 

 

- آن گاه مبادرت به آهک پاشی محوطه کنید . 

دستگاه جوجه کشی

- وسایل و بستر را در سالن‌ها بچینید . تمام منافذ سالن را مسدود فرمائید و به عنوان نهایی تراز به گاز دادن تالار بپردازید . برای این خواسته از آجرهای منحصر یا" فرمالکس" طبق امر کارخانه‌های تولید کننده استفاده نمایید البته در شرای می‌خواهید سنگ تمام بگذارید از مخلوط فرمالین روی پرمنگنات پتاسیم استفاده نمائید . برای هر متر مکعبcc 20 فرمالین 40% و 40 گرم پرمنگنات محاسبه فرمایید . پرمنگنات را در ظروف فلزی (از قبیل بشکه و نیم بشکه و استانبولی و . . .) بریزید و از انتهای تالار استارت به ریختن فرمالین روی آن به نسبت گفته شده، کنید و رفته رفته به سمت خروجی حرکت فرمائید تا در دود و گاز ناشی از برخورد گرفتار نشوید . کارایی فرمایید حرارت محیط نزدیک 25 جایگاه باشد . به طور کلی حرارت مطلوب محیط در مقدار تأثیر ضدعفونی کننده‌ها نقش مهمی داراست . 

 

- پس از 24 ساعت پنجره‌ها و منافذ را گشوده و تهویه‌ها را روشن فرمائید تا بوی گاز کاملاً از در بین برود . 

 

- حرارت سالن را گذشته از ورود جوجه به 34 جایگاه برسانید و فراهم تحویل جوجه گردید .