سفارش تبلیغ
صبا ویژن

faakhte

پوسته تخم مرغ مشتمل بر بیش از 17000 منفذ به خواسته انتشار گازهای تنفسی مورد نیاز جنین می باشد . بعد ها این منافذ به نوع ای میباشد که هر کدام ستونی از آب را در یک مسافت طولانی در ضخامت پوسته مهیا می سازند . در صورتیکه بر اساس خاصیت مویینگی در منافذ پوسته آب طغیان نماید، جنین داخل تخم مرغ در اثر خفه شدن از در میان خواهد رفت . اما پوسته ویژگی دفع کنندگی آب را چه بسا زمانی که تخم مرغ در آب غوطه ور میباشد دارا می باشد که این وضعیت بازدارنده از طغیان آب در منافذ می گردد . به علاوه به علت وجود کوتیکول که سطح پوسته و منافذ را پوشانده، تخم مرغ در برابر ورود آب مقاومت می کند و مقاومت پوسته در برابر آب یک سد دفاعی در پیش‌رو جنبش باکتری ها محسوب می شود . 

گروه طیوران صنعت فاخته

کوتیکول با بستن منافذ شبکه ها مقدار آن ها را تغییر تحول می دهد . لایه کوتیکول از وزیکول هایی تشکیل شده که امکان انتقال گازها و بخارآب از شیوه آنان آماده می شود . در تخم مرغ هایی که کوتیکول ناقص بوده و یا اصلاً کوتیکول ندارند، خاصیت دفع کنندگی آب را دارا‌هستند ولی فاقد خصوصیت مقاومت در برابر آب می باشند . از لحاظ تئوری انرژی جنبشی مسئله نیاز جهت جریان آب می بایست به نیروی مقاومت پوسته در برابر آب غلبه کند . زیرا این مقاومت پوسته عمدتاً از وجود کوتیکول آن ناشی می شود، هر عاملی که باعث آسیب کوتیکول شود منجر از فی مابین رفتن این مقاومت خواهد شد . 

در یک تخم مرغ با کوتیکول سالم، بیش از 20-10 منفذ فاقد کوتیکول یا فاقد پوشش کامل آن می باشند، لذا محلی برای نفوذ باکتری ها به داخل محتویات تخم مرغ می باشند . حرارت های بالاتر در عملیات مربوط به ضدعفونی تخم مرغ بر کوتیکول زخم رسانده و حتی شواهد حاکی از تأثیر اسید اوریک موجود در ادرار پرنده بر آن می باشد . علاوه بر این جور های باکتریایی Streptomyces, Alcaligenes bookeri، قادر به هضم کوتیکول بوده و اولی سد دفاعی تخم مرغ را می شکنند . تعداد منافذ پوسته فاکتور انتخاب کننده در مکانیسم دفاعی آن در برابر نفوذ باکتری ها نمی باشد، بلکه تعداد منافذی که کوتیکول آن ها را نمی پوشاند و در نتیجه مسیر عبور میکروب ها به راحتی مهیا می گردد،عامل گزینش کننده می باشد . 

عموماً منافذ پوسته درشت و تعداد منافذ گشوده پوسته اندک بوده و تعداد منافذ در قسمت پهن تخم مرغ بیشتر است . با ارتقاء سن پرنده تعداد منافذ ارتقاء می یابد البته بعد ها آن ها تقریبا اثبات باقی می ماند . همچنین منافذ باز در نصیب پهن تخم مرغ بیشتر است . با پذیرفتن نظریه انقباض محتویات تخم مرغ گرم در محیط با حرارت پایین و تولید خلاء و فشار منفی در باطن آن، می بضاعت احتمال بخشید که جایی که دو غشاء پوسته از هم جدا گردیده و اتاقک هوایی را تشکیل می دهند، غشاء داخلی همانند یک دیافراگم کار نموده و به هم پا محتویات انقباض یافته تکان می کند . 

این کار موجب انتقال خلاء ساخت گردیده بر روی مناطقی از پوسته که کیسه هوایی را در بر گرفته اند می گردد . هوا با فشار از نحوه منافذ پوسته در این منطقه به درون تخم مرغ منش یافته و لایه کوتیکول زیر فشار قرار گرفته و ممکن می‌باشد پاره شود . هر چه بعدها منافذ بزرگتر باشد احتمال پارگی کوتیکول اکثر می باشد و هر چه خویش لایه کوتیکول نازکتر باشد احتمال ترکیدگی بالاست . بدین ترتیب زمانی یک منفذ خالی ایجاد می شود جریان هوا از شیوه آن به راحتی قابلیت پذیر بوده و فشار وارده به کوتیکولی که سایر منافذ را پوشانده کاهش می یابد . با این فرض می بضاعت و توان علت تعداد اندک منافذ گشوده در تخم مرغ و تعداد عمده آن را در انتهای پهن توجیه نمود .