سفارش تبلیغ
صبا ویژن

faakhte

 مایکو توکسین ها از مواد تولیدی بوسیله قارچ ها ذیل وضعیت متفاوت بوده و در همه جای جهان وجود دارا هستند . این سموم دانه های غلات و بقولات را خصوصا در بخشها خنک و معتدل آلوده می نمایند . بیشترین اندازه ایجاد سم در دمای 20 تا 25 مرتبه بوده و گونه های مواد اولیه و غذا طیور در مزرعه می توانند به این سم آلوده شوند . در در میان اشکال مایکوتوکسین ها، اکراتوکسین ها موجب بروز مشکلات زیادی در محصول ها دامی میباشند . 

گروه طیوران صنعت فاخته

اکراتوکسین از مشتقات ایزوکومارین و مال با اهمیت بخش اعظم نوع های آسپرژیلوس و پنی سلیوم است . اکراتوکسین A OTA)) فراوانترین و سمی ترین مایکوتوکسین در میان این تیم و از مدل نفروتوکسین ها میباشد که منجر بروز صدمات جدی در کلیه،کاهش وزن گیری، کاهش سود وری خوراک و افزایش شیوع بیماریها گردیده و درضمن بضاعت و توان سرکوب سیستم ایمنی را هم دارااست . 

بیماریزایی: 

اکراتوکسین از توانا ترین سموم قارچی در خوراک طیور بوده و از نظر دلیل تلفات در طیور، قویتر از انواع آفلاتوکسین هم می باشد . در بخش اعظمی موارد مصرف مداوم جیره ای که به میزان پاره ای از این مدل سم آلوده و کثیف است، سبب ساز به تلفات بدون واسطه نمی شود بلکه با کاهش سعی گله موجب ضرر اقتصادی در نقطه پایان دوره پرورش خواهدشد . 

عارضه ها دیگر آن افت ضریب تبدیل، کاهش رشد، صدمه به بافتهای مهم تن و تولید غده های سرطانی در مثانه و میز منش می باشد . وجود آن در جیره مرغهای تخمگذار باعث نازک شدن پوسته تخم مرغ، کاهش ایجاد و ارتقا در صد تخم مرغ های دربردارنده لکه گوشت و خون می شود . از دیگر اثرات اکراتوکسین ارتقاء مصرف آب و دفع ادرار به ادله صدمه به تمامی ها است که باعث خیس شدن بستر و تولید مشکل ها مربوط به بستر خیس می شود . 

اکراتوکسین، حساسیت به عفونتهای باکتریایی و ویروسی را نیز ارتقاء داده و به ویژه سبب ساز تشدید عفونتهای ناشی از سالمونلا در طیور می شوند . به عبارت دیگر سالمونلا ها در حضور اکراتوکسین توان بیماریزایی بیشتری خواهند داشت . مطالعه روی حیوانات نشان داد که اکراتوکسین A جذب گردیده از دستگاه گوارش و توبولهای کلیه، می تواند وارد چرخه کبدی شده و آن گاه از خروج از کبد دوباره جذب شود . این صدمات رفلکس وجود اکراتوکسین A در جیره است که بر بخش اعظم دستگاههای تن اثر منفی گذاشته و گونه های معضلات ثانویه را هم ایجاد می نماید . در پرنده هایی که خوراک آلوده مصرف می نمایند سلولهای ایمنی تن آنان (ماکروفاژها) به سرعت کاهش پیدا کرده و این سم به ترتیب سبب تضعیف سیستم ایمنی و آلرژی در مقابل امراض می شود . اگر مصرف غذا آلوده و کثیف به اکراتوکسین بوسیله طیور ادامه یابد به برهان انباشتگی این سم در گوشت و تخم مرغ، چه بسا سالم انسانها هم می تواند به خطر بیافتد . 

نماد 

های کلینیکی و کالبد گشایی: با رویه های مختلف آنالیزی بیشترین و کمترین دما میزان اکراتوکسین A در تمامی هاو بعد از آن در کبد چشم شد . در کالبد گشایی پرنده هایی که خوراک آلوده مصرف کرده بودند همگی ها متورم و رنگ پریده بوده، غشای بیرونی و داخلی آن‌ها متخلخل است، خون مردگی، خونریزی و ارتقا معلوم در میزان همگی ها و ارزیابی رفتن سلولهای اپیتلیال در توبولها از نشانه ها مشخص مسمومیت با اکراتوکسین می باشد . پرخونی غشای بیرونی و خطوط قرمز رنگ شعاعی در تراز تمامی نشانه نفوذ خون به لایه بیرونی می باشد . در مرغهای تخمگذار به برهان خونریزی، کبد کمرنگ می باشد . مشخصه بارز صدمه به کبد، تخلخل و لکه هایی متفرق روی سلولها و وجود لکه های بیرنگ است، کبد والا شده و خون ریزی نیز روی سطح آن چشم می شود . گروهی از سلولهای کبدی متخلخل یا این که سلولهای نظارت رفته به چهره متفرق در تراز پارانشیم کبدی مشاهده می شوند . میان مصرف غذا آلوده و کثیف به اکراتوکسین A و صدمه به کبد و همگی در مرغهای با تولید بالا و ترشح چربی به سطح کبد، رابطه بدون واسطه وجود دارد . 

پیشگیری: 

مهم‌ترین انگیزه این است که با دقت دقیق به سالم خوراک، سلامت گله راتضمین کنیم چون مطالعات ثابت می نماید که وعظ می کرد نباشتگی اکراتوکسین A در مال های طیور سبب به خطر افتادن سالم انسان ها هم می شود . این سم می تواند با آلبومین خون باند شود و به این ترتیب برای دوران زمان طولانی می تواند در گوشت باقی بماند . از مدت شناسایی اثرات زیان آور این سم، لزوم رویا رویی با آن برای به دست کم اثرات زیان آور آن در حیوان ها و آدم زیاد مشهود است . اکراتوکسین مو جود در مواد غذایی را می بضاعت و توان با هیدرولیز کردن از میان برد، این عکس العمل به منش آنزیمی با کربوکسی پپتیداز A انجام می شود . با توجه به این حقیقت که مواد با قابلیت جذب سطحی بر درمقابل اکراتوکسین ها به اندازه کافی کارا نیستند تحقیقات زیادی برای پیدا کردن میکروارگانیزمی با قابلیت غیر فعال کردن اکراتوکسین A در دستگاه گوارش حیوانات انجام شد . 

ازنمونه های مختلفی نظیر مواد خوراکی دامی، پلاسمای خون، بافت کبد و کلیه، ادرار و مدفوع به کار گیری شد . با کشت گونه های میکروارگانیزم ها در محفظه های مختلف کشت، سویه ای که بیشترین قابلیت و امکان پیشگیری اثرات مضر اکراتوکسینA راداشته باشد شناسایی شد . سویه تازه مخمر " تریکوسپورون مایکوتوکسینی ورانز" . فیض آزمایشی که بین گله هایی با مصرف خوراک کثیف به اکراتوکسینA و گروهی که همرا ه با این خوراک آلوده،اینسویه تازه را نیز مصرف کردند نشان داد که گروهی از پرنده ها که طعام آلوده و کثیف به اکراتوکسین مصرف کرده بودند، مصرف طعام فراتر و ضریب تبدیل غذایی نامطلوب تری نسبت به مجموعه دیگر که هم پا با غذا آلوده و کثیف از این توکسین بایندر به کار گیری کرده بودند را داشتند . با اضافه کردن این مخمر، سعی با توجه به اندازه مصرف طعام و ضریب تبدیل به طور مشخصی بهبود یافت . اندازه تلفات به طور واضحی در تیم توکسین دار فراتر بوده و با اضافه کردن این مخمر تلفات تا حدود 50 درصد کاهش یافت . به کار گیری از این مخمر می تواند اثرات مضر اکراتوکسین بر ماکروفاژها و سیستم ایمنی را کاهش داده و برای دستیابی به بهترین نتایج می بایست در تمام طول زمان زمینه به کارگیری قرار گیرد . 

فیض 

گیری: 1 . مایکوتوکسین ها و از گزاره اکراتوکسین با کاهش عملکرد گله و افت ضریب تبدیل و تاثیر زیان آور بر سازمان های متفاوت بدن سالانه سبب ضرروزیان اقتصادی هنگفتی در صنعت طیور می شوند . 

2 . به عامل آلرژی بیشتر واریته های امروزی طیور در پیش‌روی عفونت ها و امراض، برای مراقبت تندرست گله باید خوراکی سلامت را در اختیار آنها قرار بخشید تا بتوانند حداکثر توانایی ژنتیکی خود را جهت بهبود تلاش پیدایش دهند . 

3 . به دلیل این که این سموم در گوشت و تخم مرغ باقی می نظیر لذا بایستی با ساخت متاع های طیور عاری از این سموم از بروز عوارض احتمالی در اندرز میکرد نسان پرهیز گردد .