سفارش تبلیغ
صبا ویژن

faakhte

 ناچیز بودن ساخت تخم مرغ در ماد‌رها گوشتی معمولا به 3 شرایط ظهور پیدا می‌کند:

 

گروه طیوران صنعت فاخته


الف) اندک بودن پیک تولید

ب‌) پیک تولید مطلوب اما افت ساخت پاره ای سپس از آن

ج) کم شدن ساخت در میانه‌های تولید (حدود 40تا50 هفتگی) فاکتورهای 

متعددی وجود دارا‌هستند که در فرایند ساخت اثر منفی می‌گذارند، که در تحت به بعضی از آنان اشاره می‌شود:

1)کم کیفیت بودن پولتها

2) غیر مناسب بودن برنامه غذایی

3) قلیل کیفیت بودن غذای مصرفی

4)بیماریها 

5)نامناسب بودن آب مصرفی

6)عدم تحریک کنندگی سیستم نوردهی

7)تراکم مضاعف طیور

8)عدم تهویه کافی

9)تغییرات ناگهانی دما

10)عدم کارکرد صحیح تجهیزات

11)عدم مدیر صحیح در مزرعه

اولین قضیه که سبب ساز به وجود داخل شدن ایراد می‌گردد بی آلایش انگاشتن مسائل می‌باشد . برای پیدا کردن علت افت تولید، ابتدا باید تمام مساله را یک به یک آنالیز کنیم و در این منش از هیچ مسئله‌ای معمولی گذر نکنیم . 

سازه به محدودیت این مطلب ما گله‌ای را فرض می‌کنیم که مشغول بیماری نیست، و از همشکلی مطلوبی هم در پیک تولید برخوردار میباشد و وزن گله نیز نزدیک به راهنمای پرورش است . 

الف) 

پیک ساخت کم: پیک ایجاد پایین معمولا از هنگامی که گله به حدود 60تا65% ساخت میرسد، خودش را نشان میدهد و در این هنگام فرایند ارتقا تولید کمتر از حد توقع می باشد و معمولا 5تا 7 %هم تحت استاندارد باقی میماند . 

_در 

ادامه با طرح پرسش و پاسخ کارایی می کنیم مشکل‌ها را تشریح کنیم_ در شرای 

پرندگان وضعیت نیکی داشته باشند و پیک ساخت کمی را ببینیم: سئوال- 

آیا تمام تخم مرغهای تولیدی را جمع می‌شود؟ -آیا 

تعداد پرنده در سالن دقیق است؟ درصورتی که جواب سوال های بالا بلی است، مقدمه باید برنامه خوراک و طعام دهی مسئله ارزیابی قرار داد . 

سئوال-پیک 

دان چه میزان بوده (کیلوکلری در روز) و در چه هنگامی در اختیار گله قرار گرفته؟ مرغهای مامان می بایست باید نقطع ی عطف دان مصرفی خود را در زمانیکه در 65تا70% ایجاد هستند، دریافت کنند . 

سئوال- 

آیا اندازه دان اختصاص یافته کافی بوده است؟ در تحت اندازه مناسب انرژِی دریافتی در روز با اعتنا به حالت آب و هوا آمده می باشد . 

 

 

سئوال- 

آیا خروسها از دان مرغها میدزدند؟ به علت نا مطلوب بودن گریلها ممکن است، خروسها کمی از دان مرغها را بدزدند و در فیض مقدار انرژی دریافتی مرغها کمتر از حد موضوع انتظار ماست و در نظارت گله ما می‌بینیم تعدای از مرغها محاسبه رفته‌اند . 

سئوال- 

آیا کلیه مرغها به حد کافی خوراک می‌خورند؟ درصورتی که برهه زمانی مصرف دان در گله خیلی ناچیز باشد(کمتر از یک ساعت) بعضی از مرغها نمیتوانند به میزان کافی دان مصرف کنند . در فیض این قضیه انرژی دریافتی در برخی از مرغها کمتر از حد با صرفه خواهد بود و از ذخایر بدنی استعمال خواهند کرد و عده‌ای دیگر در اثر دان اضافی تپل گردیده و ساخت تخم مرغ دوزرده در آنها بیشتر میگردد . 

نکته: خوراک پلت از آردی سریعتر مصرف می گردد . 

سئوال- 

آیا سرعت توزیع دان به اندازه‌ای میباشد که تمام مرغها بتوانند از دان به کارگیری کنند؟ سیستم توزیع دان بایستی بتواند دان را در کمتر از 5 دقیقه توزیع کند . در چهره مضاعف بودن این برهه زمانی می‌توان از هاپرهای کمکی به کار گیری کرد . 

سئوال- 

آیا طعام مصرفی همگن است؟ آگر اندازه دان ریز و درشت باشد طیوران راز خط دانخوری ذرات درشت‌تر را مصرف مینمایند و این مسئله مانع دسترسی مطلوب مرغها به مواد مغذی می‌شود . 

سئوال- 

آیا راه و روش توزیع دان پیوسته است؟ فرض=(دان 

تحت 5 دقیقه توزیع می‌گردد و دوران مصرف دان نیز 2تا5/2 ساعت است) بایستی زمانهای شروع دانخوری به نحوی باشد که در هر نوبت دان در تمام سالن یکسان توزیع گردد . 

سئوال- 

آیا فضای دانخوری به ازاء هر پرنده کافی است؟ کم بودن فضای دانخوری اجازه تناول کردن دان را به صورت مناسب به مرغها نمی‌دهد . 

فضای دانخوری بایستی در حدود 14تا15 سانتیمتر به ازاء هر مرغ در نظر گرفته شود . 

وجود پرنده اضافی در سالن می تواند به قلیل شدن فضای دانخوری بینجامد . 

سئوال- 

آیاخوراک حقیقتا انرژی حساب و کتاب شده را داراست؟ اگر اجزاء تشکیل دهنده غذا قلیل کیفیت باشند انرژی جیره هم کمتر خواهد بود و در‌صورتی‌که این قضیه در تالیف جیره به صحت زمینه بررسی قرار نگیرد به ناچیز بودن میزان مواد مغذی دریافتی بخصوص انرژی می‌انجامد . 

سئوال- 

آیا در تحویل دان خطایی فیس می‌گیرد؟ این قضیه بخصوص در گله‌های یک سری سنی چشم میگردد . یا این که بده بستان دیر هنگام جیره پیش تولید به جیره تولید نیز قادر است به قلیل بودن میزان مواد مغذی دریافتی بینجامد . 

سئوال- 

آیا ارتفاع و شدت نور و روشنایی کافی بوده یا هست؟ یا این که به عبارت دیگر سیستم فروغ بضاعت تحریک کنندگی مرغها را داراست؟ برای مرغهایی که در سالنهای با دیواره جانبی باز مراقبت میشوند،ممکن می باشد احتیاج به فروغ تصنعی و مصنوعی در ادامه روز نیاز داشته باشند که این بخصوص در ماههای می و جولای بایستی انجام گیرد . 

شدت نوروروشنایی می بایست در حدود 3تا4 فوت کندل باشد . 

در روزهای ابری، شدت فروغ ممکن می‌باشد کمتر از حد زمینه نیاز باشد . 

آلوده بودن یا این که سوختن لامپهای تالار هم می‌تواند به کم شدن شدت فروغ بیانجامد . 

ب 

) پیک تولید مطلوب البته افت ساخت مقداری بعد از آن از پیک ایجاد بایستی حدود 8تا 10 هفته بالای 80% باشد . 

سئوال- 

آیا انرژی دریافتی کافی است؟ معمولا استارت زود هنگام کاهش دان، سپس از پیک، یا آغاز به موقع اما روند بی‌ملاحظه و فزاینده آن در بوجود آمدن این ایراد دوچندان چشم می گردد . 

در صورتیکه وضعیت آب و هوایی هم یک دفعه تغییر‌و تحول کند و رو به کاهش بگذارد ممکن می باشد انرژی دریافتی ناکافی باشد . 

سئوال- 

آیا انرژی دریافتی کافی بوده است؟ در صورتی‌که اوج دان مصرفی در حد مرزی باشد و پرنده ها جثه مطلوب را نداشته باشند افت ساخت محتمل می‌باشد . 

خوراک آب و روشنایی فاکتورهایی می باشند که باید در مقطع پیدایش افت تولید کمی سپس از پیک قضیه تحلیل ظریف قرار گیرند . 

ج 

) اندک شدن تولید در میانه دوره این مورد معمولا در میانه‌های ایجاد یعنی حدود 40تا50 هفتگی فیس می دهد . 

سئوال- 

آیا کاهش شدید طعام در هفته‌های گذشته حادثه افتاده است؟ برنامه کاهش غذا بایستی مبتنی بر مقدار تولید – سن گله – وزن گله و سویه زمینه نظر باشد .به طوریکه در حدود 52 هفتگی به پایان برسد . 

همچنین باید 10 کیلوکالرری به ازاء هر مرغ در فصل بهار و فصل‌پاییز و 20 کیلوکالری برای فصل‌زمستان نسبت به تابستان در لحاظ گرفت . 

سئوال- 

آیا طعام انرژی و مواد مغذی ضروری را در بر دارد؟ قلیل بودن مواد مغذی جیره و کاهش زیاد غذا می‌تواند یک اتفاق ناراحت کننده برای گله باشد . در این حالت علاوه بر افت ساخت مرغها تحلیل خواهند رفت و بسیار لخت خواهند شد . و باروری گله هم قلیل خواهد شد چراکه مرغهای زخمی از خروسها دوری مینمایند . 

در این بازه از ایجاد هم کماکان نوروروشنایی و آب فاکتورهای قابل دعوا میباشند . 

خلاصه 

برای پیدا کردن علت به‌وجود آورنده افت ایجاد می بایست تمام فاکتوهای مدریتی را بررسی کرد . بایستی به ابن دارای اهمیت اعتنا داشت که تمام فاکتورها در گله‌ها یکسان نیست، و هر گله دارنده نیازهای منحصر به فرد به فردی است . 

معمولا زمانیکه عارضه افت تولید رخ می‌دهد، پرسشهایی که در مورد خوراک، فروغ یا آب مطرح میشود که آیا کافی یا این که مطلوب بوده است؟ پاسخ دست کم یک مسئله منفی میباشد .