سفارش تبلیغ
صبا ویژن

faakhte

یک عدد از شایع ترین مشکلاتی که امروزه در مزارع رشد سویه های تخمگذار چشم می شود ، اختلال نرمی استخوان و کیفیت پوسته تخم مرغ هست . همگی این مورد ها به متابولیسم کلسیم در بدن پرنده باز می گردد . میتوان این تصور را داشت که به کار گیری بهینه از کلسیم به نژاد مرغهای تخمگذار بستگی داشته باشد . منبع تامین کلسیم و اندازه ذرات آماده شده ، نقش دوچندان مهمی را در بسط استخوان و همینطور پوسته خواهد داشت . ولی در این قسمت ، سوالی مطرح می‌شود . آیا تولیدات آنزیمی و فیتازها می توانند در مشکل ها خاطره گردیده تاثیرگذار باشد ؟ بایست در این قضیه ذکر کنم که بنظر اینجانب مشکلی پدید نخواهد آمد . اما در این مطلب عملکرد خوا‌هیم کرد که برخی مشکلاتی که ناشی از به کارگیری بی روش از ایندسته مواد به وجود می آیند را چک کنیم . 

دستگاه جوجه کشی

نرمی استخوان در پولت ها به دلایل مختلفی چون : * فقدان کلسیم . 

* فقدان فسفر . 

* کمبود ویتامین D3 . 

* فقدان برخی از مواد معدنی . 

به‌وجود آید . در برخی از مورد ها چشم گردیده می‌باشد که وجود همه این مشکل ها در مزارع ، سبب یک فاجعه اقتصادی گردیده است . عموما اندازه یک درصد کلسیم برای بازه زمانی رویش طیور تخمگذار تا سن پانزده هفتگی کافی خواهد بود . 

سطح ها فسفر قابل دسترس نیز بهتر است که بشرح ذیل باشد : الف ) 0 .5 درصد برای سه هفته اولیه . 

ب ) 0 .48 درصد برای هفته سوم تا هفته ششم . 

ج ) 0 .45 درصد برای دوران قفس . 

همینطور اندازه 1500 تا 2000 IU به ازای هر پوند از خوراک ، ویتامین D3 برای ایندسته از طیور کافی میباشد . حالا ، در شرای همه موارد ذکر شده تا این قسمت را بخوبی در جیره تامین کنیم ، آیا گشوده هم احتمال پیدایش نرمی استخوان را خوا‌هیم داشت ؟ بطور حتم "بله" . در واقع امروزه با پیشرفتهایی که در سرعت رویش نژادهای متفاوت پدید آمده هست ، کوچکترین خللی در جیره غذایی طیور تخمگذار در دو هفته زندگی آن‌ها می تواند منجر بروز نرمی استخوان شود . همچنین با پژوهش ها بعمل آمده معلوم گردیده است که Enteritis می‌تواند سبب ارتقا بروز این ضایعه در جوجه ها شود . 

نرمی استخوان در طیور تخمگذار هم به به عبارتی عوارض مشابه پولت ها صورت می دهد . بعلاوه ، در ایندسته از طیور ما می بایست یه خرده کلسیم را برای پوسته تخم مرغ در لحاظ بگیریم . میزان بالای ساخت تخم مرغ و سطح های ناکافی کلسیم در جیره طیور تخمگذار می‌تواند باعث ارتقا تخم مرغهای فارغ از پوسته و همینطور نرمی استخوان شود . این ضایعه قادر است در یک زمان کوتاه برهه زمانی سه تا چهار روزه فیس دهد . با پژوهش ها صورت گرفته ، معلوم شده می‌باشد که اندازه نیاز به کلسیم در نژادهای متفاوت مختلف میباشد . اما بطور معمولی ، اندازه 4 گرم کلسیم در جیره طیور تخمگذار نیازهای دوره پیک تولید آنان را تامین خواهد کرد . نژاد W36 کمی عمده و نژاد Bobcock300 یه خرده کمتر از اندازه ذکر شده ، به کلسیم نیاز خواهند داشت . میزان فسفر دریافتی طیور تخمگذار در اغلب نژادها در دوره پیک ، 500 میلی گرم و پس از آن و تا هفته 55 معاش ایندسته از طیور می بایست 380 میلی گرم باشد . بنظر اینجانب ، منیزیم نقش مهمی را در کاهش میزان نقص‌ نرمی استخوان در طیور تخمگذار داراست . اندازه 1500 IU ویتامین D3 ، به ازای هر پوند از خوراک در جیره طیور تخمگذار عادی میباشد . 

کیفیت پوسته تخم مرغ به موقعیت ساختمانی طیور تخمگذار بستگی داراست . مرغهایی که ایراد نرمی استخوان دارا‌هستند در اکثر وقت ها مورد ها ( و خیر در کلیه مورد ها ) تخم مرغهایی با پوسته های نازک تری ساخت می نمایند . مقدار ناکافی کلسیم در جیره ایندسته از طیور ظرف برهه زمانی سه تا چهار روز ، می تواند سبب ضعیف شدن پوسته تخم مرغ شود . همچنین میزان بالای فسفر در جیره غذایی تخمگذارها میتواند منجر نازک شدن پوسته تخم مرغ آنها شود . این خلل در طیور با سن بالا ، بخش اعظم بروز می کند . 

این سال مثال های مضاعف متعددی از Gout گزارش شده می باشد . این تعداد ضایعه برای اینجانب غیر منتظره بود . ممکن میباشد که یکی از دلایل آن افزایش 1 .5 درصدی کلسیم در مواردی دوچندان زودتر از موقع مقرر باشد . این موضوع ، سبب ضایعات کلیوی در پولت ها میشود . اندازه پائین سدیم و کلسیم در جیره می‌تواند سبب کاهش جذب آب شود . کاهش جذب آب در بدن پرنده میتواند سبب ساز بروز Gout شود . میزان بالای پروتئین نپخته در جیره طیور تخمگذار در مرکزها بلندمرتبه رشد طیور میتواند یک عدد از اصلی ترین مقصرهای این جریان باشد . 

فسفر در دانه های غذایی گیاهان پایین ساختاری بنام فیتین ذخیره میگردد . ذخیره فسفر در این ساختار ، سبب ساز هضم مشقت بار این ماده در مرغها شده می‌باشد . بنظر ما 30 درصد از فسفر جانور در منابع گیاهی در طیور قابل هضم میباشند . فیتاز آنزیمی طبیعی می باشد که بوسیله نوعی از باکتریها و یا این که خویش گیاهان ایجاد می‌شود . پرنده به تنهایی حاذق به تولید این آنزیم نمیباشد . نکته دیدنی در این بخش آنست که ، اگر در جیره این آنزیم اضافه شود طیور قوی به هضم منابع فسفر گیاهی تا 60 درصد خواهند بود . بنابراین این آنزیم باعث افزایش 30 درصدی در هضم فسفر به وسیله پرنده می‌شود . براین اساس ما با این کار علاوه بر ارتقاء جذب سی درصدی ، باعث کاهش میزان فسفر در کود حاصل از طیور خوا هیم شد . آیا فیتاز تاثیری را بر نرمی استخوان و کیفیت پوسته تخم مرغ داراست ؟ پاسخ مثبت خواهد بود . در اوایل استعمال از فیتاز در اروپا ، این ماده در جیره های مبتنی بر گندم به کارگیری می شد . گندم منبع مضاعف بی نیاز از فیتاز می باشد . مقدار فیتاز در جیره های مبتنی بر ذرت بطور حتم ، پائین خیس خواهد بود . در نقطه پایان نیز لازم بذکر هست که فیتاز باعث ارتقاء 20 درصدی فسفر و کاهش 2 .5 درصدی در کلسیم می‌شود .