سفارش تبلیغ
صبا ویژن

faakhte

مهیا سازی غیرمناسب مرغداری جهت جوجه ریزی منجر ایجاد ضعیف گله می‌گردد . قبل از وارد شدن جوجه ها برنامه کاملی برای شستشو وضدعفونی کردن مرغداری می بایست به اجرا نهاده شود . 

درصد تاثیر موارد گوناگون آماده سازی در کاهش میزان کارداران بیماریزا عبارتند از:

1- بیرون کردن کود و شستشوی تالار و مرغداری 90%

2- به کار گیری از ضدعفونی کننده ها 7-6 %

3- گاز دادن 2-1 %

دستگاه جوجه کشی

علل سعی ضعیف ضدعفونی کننده ها

1- شستشوی نا مناسب و ناقص و در فیض باقی ماندن مواد آلی نظیر کود در مرغداری و سالن ها . 

2- انتخاب نا مناسب ضدعفونی کننده . 

3- عدم تماس کافی ضدعفونی کننده با دست اندرکاران بیماریزا . 

4- خنثی شدن ضدعفونی کننده با مواد شیمیایی . 

5- عدم درایت از روش به کار گیری از مواد ضدعفونی کننده ها . 

6- وجود پرنده های وحشی در مرغداری . 

7- آلودگی دوباره مرغداری به وسیله ناقلین . 

هدف ها 

پرورش در دو هفته اولیه زندگی(Brooding Period ( 1- هدف اصلی، پرورش پرسرعت در طی هفته نخستین هست که به تکامل سیستم اسکلتی پرنده منتج میگردد . به‌این ترتیب جوجه ها می بایست تا آنجا که امکان دارد تناول کردن را زودتر استارت نمایند . 

2- وصال به حداکثر پتانسیل ژنتیکی . 

3- به حداقل رسیدن هزینه ها . 

4- کمک به تندرست جوجه ها . 

دو 

هفته اول معاش مهمترین زمان زندگی پرنده است چون: 1- 

سیستم ایمنی در حال تکامل می باشد و آنتی بادی های مادری در کیسه زرده در حالا جذب شدن میباشند 2- 

مکانیسم تهیه دمای تن پرنده بطور بی نقص تکامل نیافته است 3- 

ضریب تبدیل بسیار مناسب است 4- 

اکثری از واکسن ها در این عصر تجویز می‌گردند و در واقع حفاظت پرنده در رویارویی با بیماریها در این دوره آغاز میشود 5-پرندگانی که در این زمان تحت استرس می باشند به حداکثر پتانسیل ژنتیکی خویش نمی رسند و اثرات آسیبهای وارد گردیده در طی این دو هفته ممکن است در انتهای دوره بروزکند . 

6- ارتقاء وزن اولیه برای بهبود تلاش گله ضروری است . باید کارایی شود تا گله به وزن زمینه حیث برسد . استاندارد اروپا در 7 روزگی 160 گرم هست و استاندارد ایالات متحده در 17 روزگی 680 گرم می باشد . 

در دست گرفتن 

جوجه ها روز 

آن‌گاه از ورود جوجه ها موارد زیر بایستی در اختیار گرفتن شوند: 1- در دست گرفتن دمای پاها . این فعالیت را میتوانید با قرار دادن پای پرنده بر روی گردن یا این که دسته انجام دهید . در صورتی‌که پاها سرد باشند به این معنی می باشد که تالار قبلی از ورود پرنده ها به خیر گرم نشده میباشد . در این شرایط اندازه برداشت دان به وسیله جوجه ناچیز می شود و رویش پرنده ها کاهش می یابد . 48 ساعت پیشین از ورود جوجه ها به مرغداری تالار ها را می بایست گرم نمائید و به دمای مسئله نیاز جوجه ها برسانید . 

2- کنترل چینه دان . چینه دان می بایست قابل انعطاف باشد و در 95% از جوجه ها، چینه دان باید مالامال باشد . اگر چینه دان محکم باشد نشان دهنده آن هست که به آب دسترسی نداشته اند و مقدار آب باید کنترل شود . در حالتی که چینه دان متسع باشد نشان دهنده آن میباشد که پرنده آب کافی مصرف نموده هست ولی دان دریافتی کم می باشد و باید دان را در اختیار گرفتن نمائید . 

نکات 

با اهمیت برای دستیابی به وزن قضیه حیث در سن 7 روزگی: 1- 

مدیریت دان 2- 

مدیریت آب 3- 

مدیریت دما 4- 

کیفیت هوا و تهویه 5- 

مدیریت نور رئیس 

دان 1- مهم ترین علت عدم وصال به وزن استاندارد و یکنواختی ضعیف گله در سن 7 روزه گی عدم مصرف دان کافی می‌باشد . 

2- مصرف دان در روزهای نخستین جهت جذب سریعتر کیسه زرده ضروریست . 

3- 

رشد اندامهای درونی نظیر کبد، روده و پانکراس 5-2 برابر سریعتر از رشد بدن میباشد و از طرفی رشد اندامهایی که در سیستم ایمنی موثر می باشند مثل تیموس و طحال در این تراز بسیار پر سرعت است 4- بیشترین پرورش رودهها در 10-6 روز نخستین معاش جوجه ها می‌باشد و از طرفی ارتفاع پرزهای روده جهت جذب مواد غذایی در 48 ساعت نخستین بعد از هچ، 200 درصد می باشد . دسترسی سریع و کافی جوجه ها به دان سبب ساز تکامل خوب تر سطح هضم و جذب روده، ارتقا ترشحات گوارشی روده و بهبود ضریب تبدیل غذایی خواهد شد . 

برای 

رسیدن به این منظور توجه به نکات پایین اضطراری است: 1- دانخوریها بایستی کم آب و منزه باشند . 

2- دانخوریهای کمکی به شکل سینی، رول کاغذی و تراف بایستی در 10-7 روز اولیه استعمال شوند . 

3- دانخوریهای اضافی میان آبخوریها و دانخوریهای اساسی و نزدیک مامان تصنعی و مصنوعی قرار داده شوند . 

4- دان کافی برای هر پرنده تامین شود و مهم می باشد که دانخوریها، بخصوص دانخوریهای اضافی خالی نمانند . 

5- در 10 روز اول از دان کرامبل به کار گیری شود . 

6- اندک بودن تعداد دانخوریها بر میزان مصرف دان، وزن و یکنواختی گله اثر منفی دارد . 

7- فضای دانخوری طوری باشد که تمامی جوجه ها بتوانند به سهولت به دان دسترسی داشته باشند و اگر دانخوریها پر از جوجه باشد نشان دهنده این می‌باشد که دانخوری به میزان کافی مو جود نمیباشد . 

8- آب و دان را در پیش‌رو منشا حرارتی قرار ندهید . در اینصورت به ادله گرم شدن آنها، مصرف کاهش می یابد . 

9- در صورتی‌که از رول برگه به تیتر دانخوری به کار گیری می‌کنید سطح توزیع دان می بایست حداقل 25% تراز اشغال جوجه ها باشد . 

مدیر 

آب 1- آب یک ماده غذایی با اهمیت و واجب میباشد که روی تمام عمل های فیزیولوژیک جوجه تاثیر دارد . متناسب با سن پرنده 78-65% وزن جوجه را آب تشکیل می دهد . عواملی همچون درجه آب، رطوبت نسبی، ادغام جیره و مقدار وزن بدن بر روی میزان آب مصرفی اثر گذار می‌باشد . کیفیت شیمیایی و میکروبی آب باید مطلوب باشد . 

2- مقدار آب مصرفی نسبتاً 2 برابر مصرف دان هست . 

3- فشار قلیل آب ممکن هست منجر شود جوجه ها آب کمتری مصرف کنند و مدت بیشتری جهت مصرف آب صرف نمایند . 

4- با ارتقاء سن پرنده ها اندازه آب مصرفی ارتقاء می یابد و در‌صورتی‌که در هر مدت مصرف آب کاهش یابد تندرست گله باید در اختیار گرفتن شود . 

5- به ازای هر 3 متر عرض تالار بایستی یک خط آبخوری نصب شود . 

PH 

آب PH آب نشان دهنده اندازه یون هیدروژن محلول در آب می باشد . آب مناسب باید مقداری اسیدی با PH کمتر از 7 باشد . 

معمولا اکثر زمان ها سموم دارنده طعم تلخ می باشند پس مصرف اندک جوجه از آبی رنگ که تلخ می باشد یا این که PH آن بالا، ارگانیک می‌باشد و با افزودن سرکه میتوان PH آب را کاهش داد . البته به کار گیری بیش از حد از اسیدهای آلی باعث کاهش مصرف آب شود . 

وجود آهن و منگنز مزه تلخ در آب تولید می نماید که میتواند سبب ساز کاهش مصرف آب شود . کلسیم و منیزیوم منجر افزایش رنج آب می شود و همچنین وجود نیترات نشان دهنده ورود فاضلاب به آب می‌باشد . 

در طی روزهای اول، باکتریها پرسرعت نشر پیدا مینمایند . سرکه، ترکیبات کلرین، مالامال اکسید هیدروژن، اسید های آلی، ازون و اشعه UV را میتوان به تیتر ضد عفونی کننده آب مسئله استعمال قرار بخشید . 

مدیریت 

تهویه جهت تامین هوای تندرست و تمیز، خروج گازهای مضر (دی اکسید کربن، آمونیاک، منو اکسید کربن و رطوبت)، خنک کردن تالار و در اختیار گرفتن دما، وجود سیستم تهویه مناسب در مرغداری لازم میباشد . 

در زمینه تهویه، 4 دلیل بایستی مسئله اعتنا قرار گیرد: 1- اکسیژن 2- دما 3- رطوبت نسبی 4- سرعت جریان هوا . در 14 روز نخستین دوره رویش انگیزه از تهویه صرفا تعویض هوای سالن ها است . 

کیفیت 

هوای مطلوب برای پرنده ها: 1- 

اکسیژن اکثر از 6/19% 2- 

آمونیاک کمتر از ppm 10 3- 

Co کمتر از ppm 10 4- 

Co2 کمتر از ppm 3000 5- 

رطوبت 65-45% 6- 

ذرات آویزان کمتر از mg/m3 4/3 عارضه ها 

ناشی از آمونیاک زیاد: آمونیاک در اثر تجزیه اوره در بستر ایجاد میشود . کارداران موءثر در ایجاد آمونیاک عبارتند از: تهویه نامناسب، مقدار زیاد پروتئین در جیره، بستر با PH بالای 8، دسته آبخوری . 

افزایش آمونیاک سبب ساز کاهش وزن گیری جوجه ها، آسیت و ارتقاء ضریب تبدیل غذایی می‌شود . همچنین آمونیاک سبب ساز احتقان، توقف حرکت مژکهای تنفسی، جراحت به دستگاه تنفسی و ارتقاء واکنشهای پس از واکسیناسیون می‌گردد . 

دلایل 

ناشی از co2 زیاد: 1- فعالیت پرنده کاهش میابد . 

2- احتمال دهیدراسیون بسیار می گردد . 

3- ارتقاء وقوع آسیت . 

4- 

کاهش مصرف دان و کاهش وزن گیری رطوبت 

نسبی RH رطوبت نسبی مقیاسی میباشد برای نشان دادن اندازه رطوبت یا بخار آب موجود در هوا و این‌که هوای تالار چه اندازه رطوبت می تواند در خویش نگهدارد . در واقع رطوبت نسبی به درصد اشباع آب درهوا در یک دمای معلوم مربوط می‌شود . وقتی اندازه معینی از هوا گرم می‌شود اندازه ظرفیت آن جهت نگهداری رطوبت ارتقا پیدا مینماید . به این ترتیب با ارتقاء دمای هوا رطوبت نسبی کاهش می یابد . با ارتقا رطوبت نسبی، بضاعت پرنده در دفع حرارت از طرز تبخیر کاهش می یابد . رطوبت نسبی بالا به هم پا دمای محیطی بالا میتواند برای پرنده خلل ساز باشد بخصوص با افزایش سن پرنده این اختلال تشدید می‌شود . 

مدیریت 

برنامه نور دهی دست‌کم شدت نوروفروغ در هفته نخستین بایستی 20 گران‌قیمت باشد و به تدریج در طی روزهای 14 تا 21به 5 لوکس رسانده شود . روشنایی بایستی بطور یکنواخت در سطح جوجه ها پخش شود . 

برنامه 

نوری متناوب مزایای 

برنامه نوری متناوب: 1- 

کاهش تلفات ناشی از مرگ ناگهانی و مشکل‌ها پا 2- 

کاهش وقوع آسیت 3- 

صرفه جویی در انرژی جوجه ها در اثر کاهش تحرک آنها 4- 

صرفه جویی در مصرف برق 5- 

کاهش تلفات ناشی از کانیبالیسم برنامه نوری متناوب (12 ساعت فروغ و 12 ساعت خاموشی) ارزشی هم اندازه 104 کیلو کالری/ کیلوگرم در هر پرنده دارد . 

برنامه 

نوری موثر: 1- 

محدودیت نور در 7 تا 21 روزگی 2- از 21 روزگی محدودیت نوروفروغ به تدریج کاهش یابد بطوریکه یک هفته قبلی از کشتار به کمترین اندازه خویش رسد . در اولی روز اعمال خاموشی ممکن هست 18% کاهش در مصرف دان دیده شود که آن گاه 3 روز مصرف دان با سن جوجه هم خوانی می‌شود . 

3- وزن کشی را در روزهای 7و14و21 انجام دهید . در‌صورتی‌که وزن کشی تمامی روزه انجام شود فیض بهتری حاصل می گردد . 

مدیر 

دما دمای بستر می‌تواند بر روی مقدار تلفات در هفته نخستین اثر گذار باشد . همینطور کاهش دمای بستر سبب ساز تاثیر منفی بر ضریب تبدیل و وزن گیری روزانه می گردد . 

دمای بستر در تالار های بسته باید 32 سکو و در تحت مادر مصنوعی 40 جایگاه باشد . در5 روز نخستین زندگی دمای تن پرنده از 4/39 به 1/41 سکو سانتیگراد میرسد . 

Thermoneutral 

Zone (TNZ ) دمایی که جوجه در آن شم راحتی میکند (وزن 

پرنده به کیلو گرم * 625/4)-896/31 = TNZ اثرات 

تغییر و تحول دمای مطلوب (TNZ ): 1- تولید حرارت افزایش میابد . 

2- مصرف اکسیژن افزایش میابد . 

3-میزان انرژی محافظت جوجه ارتقاء میابد . 

بنابراین تغییر و تحول دما منجر انحراف انرژی از ساخت میشود . 

اثرات 

سرما بر همت جوجه 1- 

قلیل شدن مقدار ارتقا وزن روزمره به دلیل کاهش مقدار مصرف دان و اثرات منفی بر روی مقدار سینه 2- 

ارتقا ضریب تبدیل غذایی در اثر: 2-1- افزایش انرژی متابولیکی برای گرم شدن تن . 

2-2- 

ارتقاء نیاز به پروتئین در شرایط سرما 3- 

ارتقاء تلفات به علت افزایش واکنش های پس از واکسن، آسیت، دهیدراتاسیون و گرسنگی 4- ارتقاء حذف در کشتارگاه به برهان آسیت و ضرب دیدگی در اثر تجمع بیش از حد پرنده ها .