سفارش تبلیغ
صبا ویژن

faakhte

نظر

جوجه ریزی تا 14 روزگی ( Brooding ) مرحله brooding در رشد طیور به دوره ی اتلاق می شود که با جوجه ریزی ابتدا و تا 14 روزگی ادامه می یابد . ین عصر یکی از مهمترین زمانها درطول دوران معاش جوجه هاست . زنده ماندن پرنده هیی که نو از تخم بیرون شده اند به اندازه زیادی به چگونگی و سرعت انتقال آن‌ها از هچر به محیط فارم وابسته می باشد . در هیچ برهه وقتی دیگر، کارایی یک مدیر فارم، اهمیت و حساسیت ین زمان 14 روزه را ندارد . بروز هر نوع اشتباهی در ین زمان بحرانی،‌میتواند خسارات جبران ناپذیری برعملکرد کلی گله در طول زمان پرورش و تولید وارد نمید . 

دستگاه جوجه کشی

درک درست از تغییرات فیزیولوژیکی که در برهه زمانی دو هفته اول زندگی در پرنده ها فیس می دهد، اهمیت ین مرحله از دوره رشد آن‌ها را مشخص و معلوم خیس می‌نمید . ین تغییرات مشتمل بر تکامل سیستمهی ذیل می باشد . 

سیستم 

یمنی •یمنی غیرفعال، در نتیجه انتقال آنتی بادی هی مادری از روش جذب کیسه زرده در جوجه هی برنا در درحال حاضر صورت گیری است(حدوداَ 3 – 2 هفته) . 

•یمنی فعال نیز زمانیکه جوجه باطن تخم می‌باشد و با وکسیناسیون هی روز اول، وکسیناسیون ها در فارم و همینطور قرار تصاحب کردن جوجه در معرض عامل ها بیماری زی محیط پرورش، صورت گرفته و کامل می شود . 

سیستم 

گوارش •رشد 

پرسرعت اندامهی داخلی که در هضم و جذب نقش دارند؛ از قبیل(کبد، ‌روده ها،‌ لوزالمعده، طحال و بورس) •ضریب تبدیل غذیی(نسبت دان خورده شده به گوشت تولید شده)و اندازه رشد، در ین دو هفته در شایسته ترین موقعیت ممکن می باشند . 

سیستم 

اسکلتی •رشد پرسرعت و ضخیم شدن استخوانهی طویل که بری اقتدار به دست آوردن پاها و متابولیزم مواد معدنی که بعد ها فیس میگیرد، اضطراری است . 

قابلیت و امکان 

تنظیم حرارت بدن •جوجه ها تا 5 روزگی قادر به تهیه و تنظیم دمی تن خویش نبوده و ین قابلیت در جوجه ها تا سن دو هفتگی بدون نقص نمی شود . بنابرین زنده ماندن جوجه ها در ین دو هفته مستلزم اعتنا رویش دهنده دریجاد شریط دمیی مناسب در سالن پرورش می باشد . 

رویش 

و تکامل پرها 

عدم پرورش درست در دو هفته اولیه می تواند باعث به زنده مانی ضعیف، عدم یکنواختی گله و عمکرد کلی ضعیف درجوجه هی گوشتی و همینطور پولتها و مرغهی مامان در دوره ساخت و در نهیت افزیش هزینه تولید به ازی هر جوجه گردد . وزنگیری مطلوب در سن 7 روزگی، ترازو خیر و خوبی بری سنجش صحت کارایی مدیریتی در ین دوره بحرانی می باشد . از ین وزن می بضاعت و توان به عنوان معیاری بری منزه گله هی با مدیر صحیح از گله هی با مدیر ضعیف به کارگیری کرد . وزن هدف در 7 روزگی حدوداَ 4 برابر وزن جوجه در یکروزگی می باشد . چنانچه جوجه در 7 روزگی به ین وزن نرسد، حتمی می باشد که بر راه مدیریتی خود در طی ین عصر 7 روزه تجدید لحاظ نمیید . 

تأثیر استرسهی اولیه، زودتر از 14 روزگی در جوجه ها ظواهر نمی شود و می تواند تا حد متعددی بر کارایی گله در عصر ایجاد اثر منفی بگذارد . علت کلیدی عدم وزنگیری صحیح، مصرف نکافی دان می باشد . اضطراری است دانی که در هفته اولیه در اختیار طیور قرار می گیرد با کیفیت بالا و اندازه مناسب (کوچک)باشد تا به اندازه کافی توسط جوجه ها مصرف شود . مقادیر نکافی دان و/یا فضی نکافی دانخوری بر اندازه مصرف دان، وزنگیری و یکنواختی گله اثر منفی خواهد داشت . مطالعات نشان داده که(دسترسی هر چه سریعتر به دان)بروزن جوجه ها در4هفتگی،‌ یکنواختی و در نهیت ساخت گله اثرگذار می‌باشد . 

اصل که اضطراری میباشد در 14 روز اولیه رویش جوجه ها به خواسته بهبود همت و کاهش هزینه ها رعیت شود عبارتند از : •آماده 

سازی هی گذشته از جوجه ریزی •مدیریت 

دان •مدیریت 

نور •مدیریت 

آب •مدیریت 

دما •کیفیت 

هوی سالن و تهویه مناسب