سفارش تبلیغ
صبا ویژن

faakhte

نظر

بر شالوده ایندسته از پژوهش ها ، در درحال حاضر حاضر بخش اعظمی از رویش دهندگان طیور از ( مرز امنیتی ) به کارگیری نمی نمایند . علت آن نیز کاهش اندازه خوراک در مدفوع طیور و حفظ سرمایه آن‌ها است . 

خط مش دیگر ارتقا اعتنا در هنگام تهیه جیره غذایی ، به کارگیری از آمینواسیدهای سنتتیک در جیره طیور می‌باشد . آمینواسیدهای سنتتیک منابع تولیدی اسیدهای آمینه و با غلظت بالا می‌باشند . در تهیه و تنظیم جیره های طیور به روشهای سنتی ، از سویا و بقیه مواد برای فراهم ساختن آمینواسیدها و پروتئینها استفاده می کردند . اما نکته ایی که باید به آن دقت داشت ، اینست که ایندسته از مواد غذایی اسیدهای آمینه مختلفی را در جیره فراهم می کنند و خیر یک گونه اسیدآمینه را . زمانیکه اسیدهای آمینه سنتتیک در جیره آماده میشوند میزان کمتری از موادی که در جیره نویسی سنتی استفاده می شدند ، استفاده خواهند شد . از سوی دیگر وجود اینگونه از آمینواسیدهای فراهم ، قابلیت به کارگیری مقدار ظریف آنان را در جیره آماده آورده می باشد . این مواد میزان پروتئین کل جیره و همینطور دفع نیتروژن از شیوه مدفوع را کاهش می‌دهد . 

Kerr و Easter در سال 1995 متوجه شدند که به ازای هر 1 درصد کاهش در پروتئین نپخته استعمال گردیده در جیره با اعتنا به استفاده از آمینواسیدهای سنتتیک ، میزان دفع نیتروژن در کل هشت درصد کاهش می یابد . کاهش نیتروژن دفعی همینطور سبب ساز کاهش آمونیاک گردیده و سبب ساز کاهش بوی زننده تجیزات و وسایل پرورش می‌شود . 

3 . 

دستگاه جوجه کشی

بهبود موقعیت هضم : سومین روش پیشنهادی ما جهت کاهش وجود مواد غذایی در مدفوع طیور ، همت در بهبود هضم جیره به وسیله پرنده هست . زمانیکه جیره ایی با قابلیت هضم بالا به وسیله پرنده مصرف شود ، میزان کمتری از مواد غذایی بوسیله پرنده دفع می‌شود . بعضا از مواد غذایی برای طیوران قابلیت هضم بیشتری دارند . البته از سوی دیگر ، بالانس جیره هایی از ایندست ( با قابلیت و امکان هضم بالا ) با مساله اقتصادی مزرعه داران از اهمیت ویژه ایی برخوردار می باشد . 

یک عدد از روشهای بهبود هضم فسفر در جیره های طیور ، به کار گیری از محصولی تجاری بنام Phytase در جیره میباشد . اکثر فسفر در دانه های غلات با ترکیبی بنام Phytate باند گردیده می‌باشد . در سود فسفر برای پرنده قابل دسترس نبوده و از روش مدفوع دفع خواهد شد . Phytase آنزیمی میباشد که ادغام Phytate را شکسته و از این روش فسفر قابل دسترس برای پرنده را ارتقاء می‌دهد . در نتیجه فسفر مو جود در غلات برای پرنده قابل به کارگیری شده و کمتر در مدفوع چشم میشود . Kornegacy و Verstegen در سال 2001 میلادی متوجه شدند که مقدار دفع فسفر پرنده ها زمانیکه در جیره آن ها از Phytase استعمال گردیده میباشد کمتر میباشد . 

در اینجا این نکته را اشاره می کنیم که در حالا حاضر نوعی ذرت با Phytate قلیل وجود دارااست که همان تاثیر به کارگیری از Phytase در جیره را دارد . اندازه فسفر کل این نوع ذرت همانند بقیه ذرت ها می باشد ، ولی اندازه کمتر Phytate در این دسته ذرت منجر گردیده میباشد که میزان فسفر باند گردیده کمتری را داشته باشد و بنابراین میزان فسفر قابل دسترس آن اکثر خواهد بود . در حال حاضر استفاده از آنزیم Phytase برای مزرعه دارها اقتصادی تر خواهد بود . البته با پیشرفتهای مهندسی ژنتیک میتوان منتظر ذرت هایی با قیمت پائینتر بود . 

نتیجه 

گیری : تحقق استراتژیهای غذایی که در این مطلب به آنان پرداخته شد ، بطور علمی دفع مواد غذایی از طریق مدفوع را کاهش خواهد داد . ولی باز نیز تاکید می کنیم که حتی در بهترین شرایط مدیریتی نیز طیور قدرتمند نخواهند بود که 100 درصد از مواد غذایی جان دار در جیره خود را بطور بدون نقص هضم نمایند . در واقع وصال به این مقدار ، غیرممکن میباشد . با نگاهی به آینده مبتوان حدس زد که با روشهایی که در آتی ایی نه چندان دور کشف خواهد شد ، اندازه فسفر و نیتروژن در مدفوع پرنده ها گشوده نیز کاهش یابد . در هرحال مدام ، مساله مالی فاکتور مهمی است که دربین پژوهشگران و مزرعه داران قرار دارااست . براین اساس تحقیق عمده در قضیه مسائل اقتصادی روشهای ذکر گردیده تا وصال به نتایج قطعی ادامه خواهد یافت .